Sunday 7 September 2014

Resipi mudah.. Kek Pisang



Blog hari ni special sikit...(pada saya le), sebab hari ni saya nak share resipi..(tersipu2 malu pulak).
Saya, ketika ini (Ogos-September 2014) berada di Saudi Arabia menemankan suami. Serious saya bagitau...hari2 saya asik belek Instagram,.Tengok orang share gambar baju lawa2..saya berangan. Tengok orang share gambar handbag lawa2..saya berangan. Paling kuat berangan saya bila tengok orang share tentang craft dan kek. Padahal saya bukan penggemar kek pun!
Melalut pulak dah kan...hihihi.

Ok..disini saya sertakan resipi kek pisang yang saya buat tadi.Saya ubah suai resipi yang saya jumpa di blog lain. Saya ikut apa bahan yang ada kat rumah je.
So..here we go....

Resipi Kek Pisang.

Bahan2nya :-
4 Biji pisang berangan.
2 cawan tepung gandum.
2 Biji telur.
3/4 Cawan gula perang (kurang manis dari gula kastor)
1 Sudu teh baking soda
1 Sudu teh garam.
1 Sudu besar perahan limau nipis.
1/2 Cawan minyak (saya guna minyak jagung)

Preheat oven 180'C. Griskan mentega pada Loyang pembakar.

Cara2nya :-
Ayak tepung dengan baking soda dan garam.
Lenyek pisang.
Pukul telur dan gula hingga kembang. Masukkan pisang dan gaulkan bersama adunan tadi.
Masukkan adunan tepung sedikit demi sedikit supaya adunan tidak berketul.
Akhir sekali masukkan perahan limau nipis dan minyak.
Gaul lagi sehingga rata dan masukkan dalam kek.
Masak selama sekitar 50 minit-1 jam.
(saya masukkan kelapa parut untuk texture kek saya ni)
 
Sedap untuk minum petang dan sangat mudah membuatnya. Cuba lah!!


No comments:

Post a Comment