Tuesday 2 September 2014

Korea.... Part 1.

Wonder Girls, 2PM, T-ara, Girls Generation, Super Junior...ect...ect..

I am 40 year old mother. I don't listen to Korean songs..(menipukan...tu lagu nobody..nobody but chu tu hapa?..ahaks!) Ok..ok..dengar la jugak tapi tak la jadi ikutan kan. Sedar diri dah tua la kan.. I, sometimes pun layan jugak la drama korea. Comel-comel je semua kan? Cam nak satu je bawak balik  kan?
Tahun 2011, suami saya dapat tugasan di South Korea. Wahhh...sangat best la sebab masa tu memang demam K-Pop ni tengah melanda. Boleh la tinjau-tinjau kan? Malcolm pilih untuk tinggal di DMC Ville Apartment,tak jauh dari bandaraya Seoul. DMC ni singkatan untuk Digital Media City.
me with the apartment
 Di sini la dikumpulkan segala macam high-tech..Macam2 ada. Saya je tak faham..tak cukup high-tech(hikhik) Kat sini jugak terletaknya bangunan utama untuk radio dan tv Korea. Macam Angkasapuri untuk RTM..tapi lebih canggih la kan. Banyak games atau drama untuk tv juga shootingnya di kawasan ini... Boleh katakan, hari2 kat bawah apartment saya ada shooting crew. Saya je tak kenal pelakon korea. Oppss.
Tapi..fakta paling menarik tentang DMC ni pada saya ialah..sekitar tahun 1978-1993, kawasan ini adalah tapak pembuangan sampah terbesar di Seoul!! Saya pun tak tahu la macamana nak cerita kat sini detail tentang camne depa bangunkan kawasan ni tapi saya tersangatlah kagum. Sampah2 di press..diratakan..dibersihkan..dan kawasannya dibangunkan. Boleh check out kat link ini.. http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Media_City
Moden arca jugak banyak kat kawanan ni. saya memang tak tahu langsung pasal arca. Amik gambar pandai la..hehehe
                                        one of the biggest modern arch in DMC

South Korea ni tak besar sangat pun. Kalau nak bercuti kat sini, ambil 4 hari 3 malam pun dah cukup rasa saya. Kawasan tumpuan pelancong dan tempat shopping pun tak jauh dari satu sama lain. Jalan kaki je senang.
Paling utama mesti la Gyeongbokgung Palace, located on the northern part of  Seoul. Dibina pada tahun 1395, burned dan langsung tak diguna pakai selama 3 abad.
Berlatar belakangkan Gunung Bugak, ia dibina semula sekitar tahun 1867 dan menjadi istana utama dan terbesar di Korea Selatan.
                                           the palace behind us

Kini...kawasan istana ini dibuka pada orang awam. Setiap hari dari pukul 10 pagi hingga pukul 3 petang ada upacara 'changing guard' di pintu masuk utama. So pelancong boleh la tengok upacara ni. Colourful sangat!!
                                                  changing guard ceremony

me,kids and Gwanghwamun guards
 
To be continued....

No comments:

Post a Comment